زیست شناسی بچه های 90دانشگاه جیرفت

هدفهای بزرگ انسانهای بزرگ می طلبد

دلیل تنهایی ما

 


 

 
دلیل تنهایی ما
 
در نهان، به آنانی دل میبندیم که دوستمان ندارند،

و در آشکارا

از آنانی که دوستمان دارند غافلیم.

شاید این است دلیل تنهایی ما

"دکتر علی شریعتی"

+نوشته شده در دو شنبه 20 خرداد 1392برچسب:,ساعت20:12توسط عبدالستار بخنو | |

 

ترس حالت عاطفي پيچيده و نيرومندي است كه با علائم اضطراب از جمله ضربان قلب، نبض،

عدم تمركز انديشه و سردرد همراه است .

يم انسان زماني دستخوش ترس شود كه دريابد خطري زندگي او را تهديد م يكن د

زندگي به نوعي دچار ترس ش ده ان د

اظهار وجود، صحبت كردن در برابر جمع، تصميم گرفتن، تغيير شغل، تنهايي و

ترس

ترس هايي كه در باره ماجراهاي ظاهري و آشكار است، مثل ترس از پيري، تنهايي، ادامه

... مثل شخصي كه در سن 32 سالگي از پيري وحشت دارد.

 

. همه افراد در. ترس انواع مختلفي دارد مانند تر س از. ...مي توان براي


ادامه مطلب

+نوشته شده در یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:,ساعت13:41توسط عبدالستار بخنو | |

دروغ از بدترين معايب، زشت ترين گناهان و منشأ بسياري از مفاسد است و بالطبع از کارهاي زشت و ناپسند و عادت به آن از رذايل اخلاقي و از گناهان کبيره است و تا ضرورت و مصلحت مهمي در ميان نباشد ، دروغ گفتن جايز نمي باشد.

دروغ در دنيا و آخرت انسان را از رحمت الهي محروم مي کند و در ميان مردم بي اعتبار مي نمايد و اعتماد عمومي را سلب و جامعه را به بيماري نفاق دچار مي سازد و از آفات زبان و خراب کننده ايمان است.

علت اصلي دروغ ، عقده حقارت و خود کم بيني انسان دروغگو است و اين يکي از نکات رواني است که به عنوان روانشناسي اخلاقي در کلمات معصومين به آن اشاره شده است.

سرچشمه دروغ نيز گاهي به خاطر ترس از فقر، پراکنده شدن مردم از دور او ، از دست دادن موقعيت و مقام و زماني نيز به خاطر علاقه شديد به مال و جاه و مقام و ...است که شخص از اين وسيله نامشروع براي تامين مقصود خود کمک مي گيرد.

ابزار بسياري از گناهان دروغ است اينکه افراد دروغگو بدبيني و سوء ظن خاصي نسبت به همه کس و همه چيز دارند ، با دروغ خود را بزرگ جلوه مي دهند، با دروغ هزار گونه تملق مي گويند و يکي از راههاي درمان دروغ اين مي باشد که قبل از هر چيز بايد مبتلايان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوي و مادي آن متوجه ساخت و نيز بايد بايد متوجه ساخت که اگر چه دروغ در پاره اي از موارد نفع شخصي دارد ولي نفعش بسيار آني و زودگذر است و يکي ديگر از موثرترين راههاي درمان دروغ پرورش شخصيت در افراد و کوشش براي تقويت پايه هاي ايمان در دل آنان است و بايد محيط هاي تربيتي و معاشرتي مبتلايان را از وجود افراد دروغگو پاک کرد تا تدريجا طبق اصل محاکات و تاثيرپذيري محيط وجود آنها از اين رذيله پاک گردد.

در سراسر جهان هستي قانون صداقت و صراحت و حقيقت جاري است . هر چند به حسب ظاهر در عالم هستي تضادها و تعارض هايي ديده مي شود ولي دروغ و خيانت در طبيعت اصلا وجود ندارد. اصولا حقايق ناب را در طبيعت و هستي بايد جستجو کرد و از زبان آفرينش بايد شنيد. مگر جز اين است که تمام قوانين علمي و فلسفي برداشتي است نسبي از جهان هستي و قوانين حاکم بر آن و طالبان حقيقت همه و همه در اسرار هستي مي انديشند و از آن الهام مي گيرند و جز با هستي و قوانين حاکم بر آن سروکاري ندارند؟

خلاصه کلام آنکه بناي خلقت و طبيعت بر حقيقت و راستي استوار است ، لکن اين انسان ظالم و ستمکار است که حق را با باطل به هم آميخته و آن را وارونه جلوه مي دهد، زيرا باطل محض را نمي شود به مردم ارائه داد که طبع حقيقت جوي مردم خود به خود آن را دفع مي کند.

خداوند سبحان چه با زبان تکوين و چه با زبان تشريع با صداقت و راستي با بندگانش سخن مي گويد و مي فرمايد که صداقت براي شما بهتر است. علي(ع) در نهج البلاغه مي فرمايند« ولکن يُوخَذُ مِن هذا ضِغثٌ و من هذا ضغث فَيُمزجان ...»(1) مردم قسمتي از حق و قسمتي از باطل را گرفته و در هم مي آميزند و از اين راه ، باطل را به خورد مردم مي دهند.

يکي از محرمات و آفت هاي خطرناک زبان، دروغ گفتن است و دروغ از گناهان کبيره مي باشد.(2)

معناي دروغ

کذب بر وزن وِزر و کَتِف به معني دروغ گفتن مي باشد. صحاح و قاموس و اقرب و ... هر دو وزن را مصدر گفته اند ولي استعمال قرآن نشان ميدهد که کذب بر وزن وزر مصدر است.(3)

کذب بر وزن کَتِف اسم مصدر است به معني دروغ مثل « يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِب‏» (4) چون کذب مفعول به يفترون است لذا اسم است نه مصدر يعني بر خدا دروغ مي بندند.

 تکذيب آن است که ديگري را به دروغ نسبت دهي و بگويي دروغ مي گويد.

 کذّاب مبالغه است يعني بسيار دروغگو« إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّاب(5)» .

 کاذبه مصدر است مثل عاقبه ، عافيه و باقيه« إِذا وَقَعَتِ الْواقِعَةُ - لَيْسَ لِوَقْعَتِها كاذِبَة»(6)


ادامه مطلب

+نوشته شده در یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:,ساعت13:39توسط عبدالستار بخنو | |

 

مشخص شده است كه گرچه گوش انسان اصواتي را که پايين تر از آستانه 20هرتز باشد، نمي تواند بشنود، اما براحتي آن را احساس مي کند.
محققان انگليسي   نشان داده اند كه صداهاي مادون آستانه شنوايي، احساس تشويش و دل نگراني و غم  و اندوه و ترس و اضطراب در آدمي ايجاد مي كنند. گوش انسان قادر است اصواتي را با تواتر 20 كيلو هرتز تا 20 هرتز بشنود. اصوات دسته اول زيرتر از صداي خفاش ها هستند و اصوات دسته دوم بم تر از آواي نهنگ ها و وال ها، اما برخي از ارگ هاي موجود در كليساها مي توانند اصواتي با تواتر 16/4 هرتز توليد كنند كه پائين تر از آستانه شنوايي آدمي است. اين محققان براي بررسي مسئله مورد نظر با همكاري گروهي از فيزيكدانان، نت هاي ساكتي به نت هاي موسيقي هايي كه در كنسرت اجرا مي شد اضافه كردند و به هر يك از شركت كنندگان در كنسرت يك پرسشنامه دادند تا نظر دهد كه آيا در جريان گوش دادن به موسيقي هايي كه در كنسرت نواخته مي شد احساس روحي خاصي متناظر با نت هاي ساكت داشته است يا نه.  نتيجه نظرخواهي آن بود كه شنوندگان گزارش دادند ميزان احساسات غير متعارف آنان در جريان پخش شدن اصوات بم پائين تر از آستانه شنوايي به ميزان 22 درصد بوده است. برخي احساس لرزش در مچ دست خود داشته اند و برخي معده شان دچار احساس عجيبي شده و در بعضي ضربان قلب افزايش يافته و شماري نيز احساس نگراني شديد عارضشان شده و گروهي نيز ناگهان خاطره يكي از احساسات تلخ گذشته برايشان تجديد شده است. به اعتقاد محققان منابع طبيعي توليد اصواتي كه پائين تر از آستانه شنوايي قرار دارند نظير باد و حركت تند هوا، صداي ناشي از كار دستگاه هاي تهويه و صداي ناشي از حركت وسايط نقليه، همگي مي توانند احساسات ناخوشايند را در افراد ايجاد كنند، اما افراد بر روي اين احساسات خود در محيط هاي مختلف اسامي مختلف مي گذارند.
به عنوان مثال ، قدرت امواج فروصوتي که توسط طوفان هاي قوي جوي ساتع مي شود ، معادل نيروي الکتريکي است که توسط شهري با 100هزار نفر جمعيت مصرف مي شود. به اين ترتيب مشخص شد که چرا آمار خودکشي در مناطق آلپ و قسمتهاي غربي ايالات متحده بسيار بالاست محققان معتقدند که بادهايي که در رشته کوهها مي وزند مي توانند امواج فروصوتي توليد کنند که روزها باقي مانده و سبب بروز واکنش هاي بيولوژيکي ناشناخته اي مي شوند. پس اگر در يک مکان مرموز دچار يک احساس مرموز شديد ، دنبال عوامل ماورائ طبيعي نباشيد تنها کافي است که همه چيز را به گردن امواج فروصوت بيندازيد.

+نوشته شده در یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:,ساعت13:37توسط عبدالستار بخنو | |

طی تاریخ، مغز انسان در نادیده گرفته شدن خود نقش بسیار خوبی را ایفا کرده است. تمامی انسان‌ها از مصریان باستان گرفته تا ارسطو اهمیت چندانی به نقش ماده مرموزی که میان دو گوش انسان قرار گفته است نداده‌اند. آناتومی شناس معروف "گالن" به مغز به عنوان فرمانده حرکات و صحبت کردن بدن انسان اعتبار داد اما حتی او نیز توجه چندانی به ماده سفید و خاکستری مغز نداشت. بر اساس گزارش لایو ساینس امروزه تحقیقات و پیشرفت‌های تکنولوژیکی امکان مشاهده نزدیک مغز انسان را به وجود آورده است و یافته‌هایی که به واسطه این تکنولوژی‌ها به دست آمده‌اند می‌توانند افرادی مانند گالن را نیز شگفت زده کنند:

1.
مغز انسان بسیار بزرگ است
میانگین وزن مغز یک فرد بالغ 1300 تا 1400 گرم است. برخی از جراحان مغز و اعصاب بافت مغز زنده را مانند خمیر دندان و مواد نیمه جامد دیگر توصیف می‌کنند. در حدود 80 درصد از محتوی جمجمه انسان را مغز فرا گرفته است و مابقی آن از میزان یکسانی خون و مایع نخاعی انباشته شده است به بیانی دیگر حجم مواد انباشته شده در جمجمه انسان با گنجایش بطری دو لیتری آب معدنی برابری می‌کند.

 2-اما در حال کوچک شدن است

انسان‌های ماقبل تاریخ از مغزهای بسیار بزرگ‌تری برخوردار بوده‌اند و مطالعات نشان می‌دهند مغز انسان از پنج هزار سال پیش تاکنون در حدود 150 سانتیمتر مکعب کوچک‌تر شده است که این میزان با 10 درصد از کل حجم مغز برابری می‌کند. تاکنون دلیل این کاهش حجم مغز مشخص نشده اما برخی بر این باورند این کاهش حجم با افزایش کارایی مغز همراه شده است. برخی دیگر بر این باورند که به دلیل عدم نیاز به فک‌های مقاوم برای جویدن مواد غذایی سخت، جمجمه انسان رو به کوچک‌تر شدن گذاشته است. با این همه تاکنون شاهدی بر این موضوع که کوچک شدن مغز از میزان هوشمندی انسان‌ها کاسته است یا نه به دست نیامده است.


3.
مغز انسان انرژی خواه است
این عضو حیاتی که تنها دو درصد از وزن بدن را تشکیل می‌دهد در حدود 20 درصد از اکسیژن و 25 درصد از گلوکز خون را مصرف می‌کند. این میزان مصرف انرژی مباحثاتی را در میان دانشمندان به راه انداخته است تا دریابند چه ماده غذایی منجر به تکامل یافتن مغز بزرگ در انسان شده است. در ابتدا گوشت به عنوان عامل آغاز این تکامل انتخاب شد اما به دلیل غیر قابل اتکا بودن این منبع غذایی دانشمندان گیاهان غنی از انرژی را به عنوان ماده غذایی انتخاب کردند که باعث تکامل یافتن مغز انسان و بزرگ شدن آن شده است. از دیگر نظریه‌هایی که برای توضیح بزرگ شدن مغز ارائه شده‌اند می‌توان به تغییرات آب و هوایی، نیاز محیطی و رقابتهای اجتماعی اشاره کرد

.4. چین خوردگی‌های مغز انسان را هوشمند می‌کنند

سطح مغز انسان از شیارهای عمیقی در هم پیچیده شده و از فرورفتگی‌ها (Sulci) و برآمدگی‌ها (Gyri) تشکیل شده است. این سطح غشای مغزی خوانده شده و منزل‌گاه 100 بیلیون نورون یا سلول عصبی است. این ساختار پیچیده به مغز امکان می‌دهد تا در فضایی کوچک بیشتر فشرده شده و در نتیجه قدرت پردازش آن افزایش پیدا کند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



ادامه مطلب

+نوشته شده در یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:,ساعت13:35توسط عبدالستار بخنو | |

یک مرد عراقی یکی از عجیب‌ترین اعتیاد‌های جهان را دارد و اگر هر روز عقرب زنده نخورد حال و روزش به هم می‌ریزد. این کشاورز به نام جاسم محمد می‌گوید هر روز باید حداقل یک عقرب بخورد و ۱۵ سال است که این روند ادامه داشته است.
 

 مجله مهر: خوردن عقرب زنده حالا برای این مرد ۳۴ ساله تبدیل به یک میان وعده شده که او از طعم آن هم خیلی راضی است. حداکثر مدتی که جاسم می‌تواند بدون خوردن عقرب سر کند سه روز است و پس از آن بدن عوارض بی‌عقربی به سراغش می‌آید. به خاطر اینکه عقرب در زمستان کم پیدا می‌شود این مرد اهل حومه شهر سامرا در تابستان به اندازه کافی عقرب شکار می‌کند تا ذخیره مواد کافی داشته باشد. مقام‌های پزشکی عراق می‌گویند که سم کشنده عقرب روی بدن این مرد بی‌تاثیر است و هیچ صدمه‌ای به جاسم در هنگام خوردن عقرب زنده وارد نمی‌شود.  
 


ادامه مطلب

+نوشته شده در یک شنبه 19 خرداد 1392برچسب:,ساعت13:25توسط عبدالستار بخنو | |